Het treinongeluk bij Voorschoten vorig jaar gebeurde ‘op een van de meest risico volste plekken langs het Nederlandse spoor’. Het personeel moest een spoor oversteken waar nog treinen konden rijden.

Vorig jaar in april ging het mis in Voorschoten, daar botsten een goederentrein en vervolgens een passagierstrein op een spoorkraan en de brokstukken hiervan. De bestuurder van de spoorkraan kwam om het leven door de aanrijding. Tientallen passagiers in de trein raakte gewond.

Vanochtend presenteerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid het onderzoek naar het ongeluk in Voorschoten. De spoorkraan is terechtgekomen op het spoor waar de goederentrein reed. Hoe dit precies heeft kunnen gebeuren, kon de Onderzoeksraad voor Veiligheid niet achterhalen.

Het zou een rol hebben gespeeld dat er tijdens het onderhoud nog treinen reden. En dat deze sporen die in dienst waren moesten worden overgestoken.

Ook zou mee hebben gespeeld dat er in de nacht aan het spoor werd gewerkt. Omdat mensen dan nou eenmaal minder alert zijn.

Cookievoorkeuren wijzigen