Voorschoten – Na het grote treinongeval op dinsdag 4 april moest het spoor zo snel mogelijk worden vrijgemaakt worden om het treinverkeer tussen Leiden en Den Haag te kunnen hervatten.

Al vrij snel na het ongeval wordt de goederentrein, die als eerste in botsing kwam met de kraan die over het spoor reed, geborgen.

In de dagen daarna worden de laatste zwaarbeschadigde goederenwagons, die door de aanrijding open waren gescheurd, geborgen. Ook de lading die op het spoor was gekomen werd opgeruimd.

Omdat twee treinstellen in het weiland lagen moest er een weg worden aangelegd vanaf de de Papenlaan om met zwaar materieel bij de trein te kunnen komen, dit werk heeft enkele dagen in beslag genomen. Ook moest er een sloot gedempt worden zodat de kranen zich konden opstellen.

Nadat de weg was aangelegd en de twee zware kranen van de firma Mammoet bij ongevalslocatie konden komen konden de eerste twee wagons gebrogen worden. De twee middelste wagons werden van elkaar los gemaakt, de voorste werd vervolgens tijdelijk in het weiland gezet. De andere ontspoorde wagon kreeg een nieuw onderstel en werd terug op de rails gezet, deze is vervolgens een stuk richting Den Haag gesleept en word woensdag op donderdag nacht naar Amersfoort gereden. Een locomotief zal de wagons dan voorttrekken.

Op dinsdagmiddag werd de eerste wagon op een zogenoemde SPMT (Self Propelled Modular Transporter, een voertuig met heel veel wielen) gezet. Door de harde wind werd de berging tijdelijk gestaakt en kon pas na zeven uur begonnen worden met het takelen van de tweede wagon.

Nadat de twee treinwagons op de SPMT’s waren gezet werden ingepakt in folie. Rond half 10 in de avond werden de wagons naar een bedrijventerrein iets verderop gereden, dit trok veel bekijks. In Amersfoort gaat de NS bekijken of de treinstellen nog te repareren zijn. Na verwachting vind het transport naar Amersfoort eind deze week plaats.

Cookievoorkeuren wijzigen